Stilpolisen

fredag 22 augusti 2008 1 kommentarer

Min barberare var förbi på morgonen och sa att efter badet var det dax att snygga till mig. Han tyckte att det såg för taskigt ut och att luggen var för lång, och det kunde medföra att jag var en trafikfara om jag inte såg något. Efter morgonbadet så blev man både friserad och rakad, och efter en snabb titt i spegeln så godkänndes jobbet.. Rena kläder skulle man tydligen oxå ha då man skall se proper ut på sitt jobb.

I familjen Berg så frågar man Linus om man vill ha ett ärligt svar om hur man ser ut och om det duger det man har på sig.. Men just när jag var klar så var han upptagen och då fick man gott strutta runt och fixa det sista innan man skulle iväg till jobbet.. Under denna rundvandring i huset så börjar både "kaninen" och fru Berg fnittra hysteriskt och man undrar om de har ätit något olämpligt..  Men svaret stod att finna när Linus kommer ut från toaletten och tittar på mig där jag står i hallen redo att ge mig av till jobbet.. 

Linus - Men pappa du har ju tröjan ut och in.!

Linus har precis fått en rejäl höjning på månadspengen, samtidigt som de två andra quislingarna har fått motsvarde sänkning på sina utbetalningar.

Linus är vår stilpolis där hemma och är väldigt mån om hur han och hans familj ser ut när de skall vara ute bland andra människor. Som exemplel kan nämnas att han var den som valde pappas kostym och slips till bröllopet.. Och han lägger ner mycket tid och omsorg för att fixa till håret.. Han har dock inte tagit det till det extrema som vissa av Marcus vänner i fotbollslaget har, som att sno syrrans plattång för att få rätt stuk på frillan innan match.

Själv så har man inte behov av plattång...

Det finns några på min arbetsplats som skulle behöva hjälp av stilpolisen för att komma upp på en acceptabel nivå och kanske förstå vad som är ok och inte..

Några exempel:

Birkenstock eller Teva sandaler med vita tubisar.. gärna uppdragna högt på vaden..

Mörk kostym där byxbenen är 1o cm för korta och dessutom vita tubisar i lågskorna..

Mörk kostym och vita lågskor med frans..

"Kacke" bralla (Skitit på sig på norrlänska) mao ser man mer av kallingarna än man vill.. Har nu även spridit sig till golfbanor och segelkretsar.

Här är jag lite förundrad över att två så konservativa aktiviteter tillåter denna form av klädstil.. Dessutom så blir juh svårigheten ännu större när man hela tiden måste dra upp brallorna eller tapper ner dem över knäna samtigt som man har behov av att använda båda händerna..

Men det klart att man har brutit själv mot stilregler..  Utkastad från officersmäss på grund av bärande av jeans när det var kostym som gällde.. Fläckigt klorblekta jeans med hål i, och hängslen hängandes över arslet där de gjorde noll och ingen nytta.. Men fräckt tyckte man att det var, och alltid retade det skiten ur någon..  Det hade nog behövts att Linus gjorde en tidsresa och styrde upp pappa redan då..  ;-)

Typ så såg jeansen ut

\\ Armani

1 kommentarer: to “ Stilpolisen so far...

  • Masse Borglund 22 augusti 2008 kl. 16:21
     

    Våra Jeans var faktiskt skitfina, dessutom instiftade vi ett nytt mode i Umeå med våra hängslor som hängde bakom röven... med riks för att låta gammal som gatan... DET VAR TIDER DET!