Soffrodel

söndag 10 augusti 2008 1 kommentarer

Kräftfisket gick sådär faktiskt, vi fick väl mer kräfter än de andra gångerna men man rosar inte marknaden med 25-30 st. Dessutom så är det flesta tagna med håv och ficklampa. Tydligen får man inte fånga dem så för att det är djurplågeri.. vadå att lysa på dem med ficklampa? man kokar dem juh levande, så jag vet inte riktigt vad jag skall tycka och tro!

Mackan hade kul i alla fall och han fick nu möjlighet att både se OS invigning, höra bröderna Eng käbbla, bli tråkad av bröderna Eng samt fånga sin första kräfta. Han gjorde det med bravur och hade det inte varit för att pappa plurra, och att han själv hade fotbollsmatch dagen efter så hade han nog fortsatt hela natten.

dsc_0306

dsc_0307

Alltid lika roligt att åka upp till Ryggen och fiska, och i år så var det dessutom premiär för den nybyggda bryggan. Denna gör det lättare att fiska kräftorna med håv och bara gymnastikskor. Och dessutom så har den förankrats med träkistor fyllda med sten, och stenen gör att kräftorna trivs bättre då det finns mer håligheter att gömma sig i. Givetvis så blev det en tråkning när man klev ut på bryggan, vad annars att vänta... Micke Eng säger till Thomas -Jadu broder.. Nu är den hållbarhets testad för 0,1 ton i alla fall.. Som sagt jag är inte förvånad.

Sen fick jag även testa mina nya vadarstövlar som jag fick i present av klanen Råstock. De funkade perfekt och det innebar att jag kunde jaga kräfter på ett mycket större djup än förut. Dock visade sig botten runt grannens brygga inte hålla för 0.1 ton så det blev ett litet ofrivilligt dopp som följd. Men vadarbyxorna höll i alla fall tätt även från insidan och jag kunde känna att man får plats med en hel del vatten i dem. Provade inte att lägga i kräfter..

dsc_0330

Dagen kommer att ängnas åt att idrotta.. Jag tror det blir ett par långa pass framför Tv:n faktiskt. Jag precis som Gösta är en av sveriges bästa passiva idrottare och jag har dessutom ett par guldmedaljer i soffrodel. Soffrodel är en mycket underskattad sport och jag jobbar stenhårt på att få fler att förstå tjusningen.

\\ M

1 kommentarer: to “ Soffrodel so far...