Kritiska System

onsdag 13 augusti 2008 0 kommentarer

Måste säga att det känns helt grejt att ha bytt jobb och så här med tre månader under rocken så börjar man komma in i det hela. Dessutom så har semestern varit bra och man kan konstatera att det lönar sig att bli statlig och gubbe,för då får man 7 veckor att vila upp sig på.. det är jag värd!

Har precis avverkat halva första veckan efter semestern och jag har hunnit med att rensa ut de mail som bara är skräp och dessutom sortera de som man skall spara till senare.. Så man kan hävda att man fått dem i alla fall.

Jag har som absolut första nyanställda personen i hela lantmäteriets historia fått direkt efter semester kliva in och ta hand om och drifta deras mest kritiska system. Utan detta system så skulle förmodligen den svenska ekonomin gå ännu mer åt skogen än den redan gör. Jag är glad att jag jobbat här som konsult under 4 år innan min anställning, så att jag på så vis förstår vikten av att systemet är uppe och snurrar samt att alla användarna får en bra upplevelse.

Just nu under OS så är det extra kritiskt nere på IT-avdelningen att systemet snurra och det finns ingen acceptans på nertid. Detta blev jag medveten om när Jörgen P kom in på mitt rum och påtalade att jag inte höll de SLA:er (Service Nivåer) som är satta på systemet, och det blev inte bättre av att jag satt med en egen medtagen banan i handen.. - Har du nån aning om vad din uppgift är och vad klockan är ?? Frågade Jörgen på sitt Norrlänskt buttra sätt.. - Nä svarade jag helt oförstående... - Det är du som har fikavecka och då skall du hämta fruktkorgen på vaktmästeriet oxå.. Fortsatte Jörgen..

Jag blev helt ställd.. Fan klockan var juh nio och här satt jag och inte förstod att det var kritiskt för mina kollegor att de fick sitt kaffe och tillhörande frukt.. Gud förbjude att jag missat att fylla på med servetter och ny förpackning kaffemjölk.. Undrar om de kommer att dömma ut vite eller så..

Nu är samtliga systemen uppe igen och jag tror att Jörgen oxå lugnat ner sig.. Jag skyllde givetvis på mitt oförstånd och jag bara är en liten IT Arkitekt med en liten hjärna och att jag givetvis skulle bättra mig.. För systemet är kritiskt för vår verksamhet! ;-)

DSC00270

\\ M

0 kommentarer: to “ Kritiska System so far...