Bara så ni vet

onsdag 12 november 2008 0 kommentarer

Det finns en anledning till varför jag terroriserat min bror Dr Berg i de två senaste inläggen och den är ganska enkel..  Jag saknar honom!

Han har varit borta i USA under ett antal år och gjort en massa konstiga saker med fiskar..  Å nu har han åkt dit igen i 3 mån för att fortsätta med sin forskning och dessutom styra upp labbet, som förmodligen förfallit när han lämnade Port Aransas för snart ett år.

DSC_0005

Han är en av få människor som jag släpper fritt i mitt kök med vetskapen att han inte förstör mina knivar och att det han lagar till är av yppersta klass..  Om än något kryddstarkt men alltid fruktansvärt gott, så gott så att man oftas äter för mycket..

Nedan kommer ett recept på en grillglazer som Dr Berg hade med sig och jag kan dessutom rekommendera att gå in på sidan www.uglybrothers.net så hittar ni mer recept...

The Ugly Brothers Raspberry/Chipotle Sauce
As used by the Ugly Brothers to win the 1999 California State Championship Tri-Tip

Amount
Ingredient
Preparation Method

18 oz Hunts BBQ Sauce, 16 oz.Knotts seedless Raspberry Preserves,  8 oz white vinegar, 6 canned Chipotles en adobo
chopped extremely fine, 3 TBS garlic crushed, 1/2 stick sweet butter

Mix all over low-med heat and simmer until all are well mixed. This sauce is sweet and hot so you don't need too much! If you plan on using this sauce please assign a designated driver!!

SantaMaria har "Chipotlepasta" man kan använda i stället och man bör ta det försiktigt med mängden, för det är den som sätter eld på glazern..  Allt detta ger en söt/sur glaze med ett bra bett...

dsc_0487

dsc_0510

Bilderna ovan är från i sommras när jag och Lajnus var hos Masse och Calle i Veijbystrand..  Och den grillade kycklingen var vad jag vet uppskattad och glaze:ad med "The UglyBrothers"..

Saknar som sagt min bror men jag vet att vi kommer att ha en bra matlagningsorgie när han kommit hem igen..

Å han vet vad jag önskar av tomten.. ;-)

\ M

0 kommentarer: to “ Bara så ni vet so far...