Tjänster och gentjänster

tisdag 28 oktober 2008 5 kommentarer

Hmm  det är nåt fel på våran tjänstekatalog i det Bergska hemmet, eller så är det så att Fru B inte har tolkat den rätt.. För er som inte är nördar så är en tjänstekatalog nått som används som begrepp i IT- värden när det gäller drift och den defineras på följande sätt.. 

A service catalog, as defined in ITIL Service Delivery, is a list of services that an organization provides, often to its employees or customers. Each service within the catalog typically includes:

  • A description of the service
  • Who is entitled to request/view the service
  • Costs (if any)
  • How to fulfill the service

Jag har köpt tjänsten Fru för dyra pengar och jag har har fått löfte på att avtalet gäller i nöd och lust till vi trillar av pinnen.. 

Detta tycker hon att hon uppnår genom att ringa och fråga vad jag har tänkt göra för middag när jag kommer hem. Hon är redan hemma och jag har tio mil bil tills jag är på plats. Hon tycker att det innebär att jag skall byta däck på hennes bil för att det är kö på Däckfirman. Hon tycker att det innebär att jag skall fixa alla elektriska prylar i hemmet så att hon inte behöver besväras sig med att läsa instruktionerna. Hon tycker att det innebär att jag skall ligga blixtstilla och inte för nära så jag stör hennes sömn. Hon tycker att jag skall lyssna på hennes bekymmer och problem på jobbet och dessutom så tycker hon att jag skall se på alla serier typ "Uggly Betty" och liknande så att vi kan umgås lite..  Men inte för nära. Hon tycker att det innebär att jag kan fixa alla saker som hon kommer på behöver göras här hemma.. Och hon tycker att jag borde göra allting frivilligt..

För detta så betalar jag varje månad hela min lön och dessutom ex antal timmar av hårt jobb, bara för att få ha rätten till lite soffrodel och att köpa mig nya Golfskor när jag vill..  Man hade ju hoppats på att mycket jobb hade betytt mycket mys..

Men där skiljer våran tolkning av SLA:et som heter "Att vara Gift" och jag kommer förmodligen bryta avtalet genom att dö långt innan Fru B!

\ M

5 kommentarer: to “ Tjänster och gentjänster so far...