Kommunikation

tisdag 14 oktober 2008 2 kommentarer

Man blir helt förundrad över hur dålig vi är att föklara och berätta vad det är vi vill. Gång på gång så stöter jag på människor som missuppfattar varandra både på grund av att de inte vill förstå men även på grund av att de inte lyssnar på vad den andre önskar eller menar..

Jag vet att jag pratar och pratar och pratar.. Men jag lyssnar mer och snappar upp vad som sägs även om man inte tror det..  Vi lever i ett informationsamhälle men vi har uppenbara problem att verkligen kommunicera med varandra, vi har näst intill slutat att planera utan löser saker AdHoc på grund av att vi kan alltid skicka ett mail eller sms för att tydliggöra eller få synpunkter på förändringar som vi vill få till..  Detta medför tror jag att vi pratar förbi varandra..

Följande serie tycker jag med all tydlighet understryker hur svårt vi har att kommunicera med varandra och vad resultatet blir..

 

The software project life-cycle Cartoon

How the customer explained it

How the project leader understood it

How the analyst designed it

How the programmer wrote it

What the alpha testers received

What the beta testers received

How the business consultant described it

What was shipped

When it was delivered

How the project was documented

How it was supported

How the customer was billed

What the customer really wants

\ M

2 kommentarer: to “ Kommunikation so far...