På mackan

lördag 31 januari 2009 0 kommentarer

har jag alltid tyckt att de gör sig bäst...  Hästar alltså! Mest för att jag är så förbenat allergisk, och sen för att jag bara har stött på de mest elaka öken som finns.. 

Första kontakten jag hade med "havremoppar"var när jag som barn var hos kusinerna i Västerås och nån kompis till "Nettan" kom förbi på sin fyrfoting..  Jag var ovetande om reaktionen och klappade glatt hästen, med påföljden att jag fem minuter senare såg ut som nån slagit på mitt huvud med ett baseballträ.. Den erfarenheten var dyrköpt och det tog ett par dar att hämta sig från chocken..

Nästa gång som jag var tvungen att befatta mig med dessa kreatur var under min skoltid på Kungliga Krigsskolan Karlberg..  Det ingick en viss ridutbildning då vi skulle bli "riktiga" officerare och detta var en av tre mycket viktiga delar..  De andra två var att fäktas med värja och kunna dansa "Francaise"..   Jag förstår att man monterat ner försvaret helt och hållet efter den utbildningen, för det var inte vackert.. Och de hästar vi hade under vår utbildning var de absolut elakaste öken som de kunde hitta i K1:s stallar..

För att jag överhuvudtaget skulle kunna komma i närheten av hästen utan att dö i allergichock så  fick jag i god millitär anda ikläda mig kronans skyddsmask..  Med påföljden att den redan innan skeptiska "havremoppen" blev ännu mer skeptisk och till slut bestämde sig för att det som satt på skulle av...    BASTA

Men för att komma till historien slut så är det så att förutom sina två söners födelse så är "Ego Boy´s" vinst av Elitloppet det största min far varit med om..  Och när han fylde 60 år så fick han själv sitta i en sulky och "ratta" en travare på Umåker.. Och jag lovar att han har alla större lopp inspelade på video för att kunna njuta av dessa igen.. 

Själv är det med måttligt intresse som man följer hästsporten och jag lovar att det är bara för möjligheten att kunna vinna lite pengar som sporten finns..

För i min värld så leker man inte med maten och de gör sig absolut bäst på en bit nygräddat Vikabröd..

\ M

0 kommentarer: to “ På mackan so far...