Uisce beatha

söndag 11 januari 2009 0 kommentarer

den svenska översättningen av detta Irländska ord är "livets vatten"..

Min onda rygg har nu fått den bästa behandlig som den kan få.. Värme, vila och några rejäla whiskey´s, denna magiska dryck som några av mina bästa vänner lyckats bota mig ifrån under drygt 20 år.. 

Det var min 21:a födelsedag och jag blev rejält firad av mina kompisar och de hade bestämt att de skulle hålla sig till öl medans jag skulle få whiskey.. Nåja eftersom vi var i Norrland så bestod denna sk whiskey av hembränt och Southern Comfort essens..  Ni kan juh själva föreställa er hur dålig jag blev..  Kommer inte ihåg så mycket men jag tror jag badade i Umeälven.. Åkte grön BMW, blev själv grön och "kjäktes" lite utanför BMW:n.. Friade första gången till min nuvarande fru, efter jag hade "kjäkts" lite på henne oxå.. Fick väl av förståliga skäl ett nej på grund av oseriöst uppträdande..   Och därav min totala avhållsamhet från whiskey..

Men jag har nu kommit över detta och har vänt min avsky till att gilla denna dryck.. Och som de precis sa på den mycket intressanta dokumentären om whiskey så var det munkar som kom på den, och den användes ofta i medicinala syften..

Och jag kan säga att den har hjälpt mig vid förkylning och muskelvärk och nu givetvis vid ryggsmärtan.. Den kanske inte har botat så mycket men den har åtminstånde gjort det mycket roligare att vara sjuk..  

\ M

0 kommentarer: to “ Uisce beatha so far...