Tonårslogik

torsdag 31 juli 2008 0 kommentarer

Jag måste erkänna att jag är barnsligt förtjust i att sitta och lyssna på när Marcus och hans kompisar diskuterar med varandra, eller när Marcus å Putte sitter i bilen på väg upp till hockeyträningen. För ibland så blir man bara helt förundrad och förstummad över vad som kommer ut ur munnen på dem och jag skulle innerligt vilja veta vad som snurrar runt i deras hjärnor.. Man behöver nog teleskop för att se vilken planet de är på ibland..

Som exempel så kan jag dra Marcus kommentar när jag gav tipset att han skulle kapa sin för långa hockeyklubba så att den blev lagom i längd.. -Jamen då kanske den blir för kort senare i höst !! Ja vad är problemet då.. Köp en ny då och kapa den i rätt längd! Det var ungefär samma resonemang som förådsgubbarna på mitt gamla regemente hade - Den får du inte låna för det är den ända vi har kvar nu, och om det kommer nån annan som vill låna så är vi juh utan !!?? Dahh Ja hur tänkte ni nu då...

En annan gång av favoriterna är när Marcus berättar om att han äntligen har fått fart på sitt passningsspel och att han kan vrida på huvudet mycket lättare.. Vi satt i bilen på väg hem från träning då han skinandes som en sol berättade för pappa vad som var dunderkuren för detta. - Jo du vet mina axelskydd som jag har.. mmm svarade jag.. -De är juh lite för stora å då åker de upp mot hjälmen när jag åker.. mmm svarade jag lite tvekande och undrade vad han var ute efter.. - Jo förklarade han med glad min, jag har juh haft mina hängslen till hockeybyxorna över axelskydden för att hålla ner dem.. Jag bara tittade dumt å frågande på Mackan.. - Ja å nu så gick en av stropparna sönder så jag tog bort hängslena helt och hållet.. - Å vet du pappa? Jag kunde både vrida på huvudet och slå bättre passningar när inte min armar och kroppen satt fast i axelskyddet.. !! ????

Så nära att klippa rondellen vid Scandic hotell Lugnet har nog ingen varit... Jag skratta så jag grät och var tvungen att ställa mig på sidan tills attacken gått över.. Vad säger man om den logiken och hur tänkte han då? VÄRLDSKLASS!

Eller som Linus kommentar till mamma när hon sa att han skulle komma hem kl 14.00 och hans fråga direkt blev -Ska jag vara hemma eller ska jag åka kl 14 ? Varvid både jag och Åsa såg ut som frågetecken.. Ja du skall vara hemma kl 14.. Hurså? Linus - Ååå det är så svårt å veta om man är i tid då.. mycket lättare om jag får åka kl 14... ?? Jaha. kanske nån som är smartare än jag kan förklara vad som är lättare att passa, att vara hemma 14 eller att åka exakt kl 14? I min värld så är det samma sak, men jag kanske har blivit så där vuxet trist bara och inte ser möjligheterna.. vad vet jag?

För övrigt så lider Linus av en mildare form av dykarsjuka, då han får ont i sin vänsteraxel när han dyker från flytbryggan.. Vila från badet och mycket städning av rummet för att få igång rörligheten i axeln har ordinerats av dr M Berg!

Linus kom precis hem med ett skrapsår som bara 10 åringar kan åstadkomma. Han har givetvis åkt kickboard på grusvägen och klotat rejält.. Hur tänkte han nu då? Men med lite faderlig omvårdnad och moderlig kärlek samt en stor isglass så är skrapsåret snart glömt.

\\ M

0 kommentarer: to “ Tonårslogik so far...