Kontraster

torsdag 24 juli 2008 1 kommentarer

Vilken magisk dag det har varit.. började med att man vaknade 5 min innan väckaren skulle ringa och jag skulle med bilen till service. På nått sätt är det absolut bästa sättet att vakna på, då kroppen själv får bestämma att det är dax att kliva upp...

Efter frukost så var det dax att kontrollera det nya strandförsvaret och om det hade uppfyllt mitt BIS ( Beslut i stort ) mot ligisterna. Efter en grundlig visitation av samtliga ytor så kunde ObstF Matte konstatera att försvaret varit till fylles.. Ahh sweet victory... man hade reducerat till Matte - Kanadagässen 1-2. Det blir ny visitation i morgon..

Sen bar det iväg med bilen till Carlia för service och jag och Åsa hade bestämt att vi skulle cykla hem från Ingarvet då vädret var helt perfekt. Kan bara säga att det var en tur som gjorde susen för själen då det var vacker både vid Tisken och ut över Runn. Jag har följt Touren nu under 18 etapper så jag kunde inte låta bli att låssas att jag var kapten och Åsa var hjälpryttare.. Vilket innebär att hon drar och jag ligger i luftdraget bakom.. Dessutom så hade hon vattenflaskan i cykelkorgen.. Det skulle se ut det om grabbarna på Touren körde med korg :-)
Dessutom gjorde det inte saken sämre när vi mötte ett antal grannar på väg till sitt jobb vid 07.40 vid Korsnäsgummi, och man fick lite klämkäckt hälsa godmorgon fast man borde legat hemma och semestersussat.. De måste funderat om man hade alla kaniner i buren..

Efter en andra frukost så bestämde jag mig för att besikta det berömda "Gebauerska Apträdet" så det blev en cykeltur till bort till Gösta.. Gösta tvekade aldrig utan bara drog på kaffepannan och sen hade snabbt 2,5 timmar passerat där vi avhandlat dåtid, nutid och vad som komma skall.. Jag gillar Gösta och hans familj.. Inga krussiduller utan det var som man var en del av det hela. Vi har inte setts på säkert två tre år på grund av arbete och mycket aktiviteter på sidan.. Men när vi satt oss ner så var allt som det var igår.. det gillar jag! tryggt

Eftermiddagen bjöd på den stora kontrasten då jag var skjuts upp på ishallen och Tomas Jonssons hockeyskola. Så fort man kommer in i hallen så känner man doften av svettiga skydd och liniment.. Nice! Dessutom så är känslan lite skum att komma in från 28 gradig värme med shorts på, och kolla på dem som åker runt på en helt nyspolad is iförda full hockeyutrustning..

Kvällen bjöd på en kanonmiddag med Bomans och jag fick möjlighet att rensa ut frysen från lite av de fiskar jag dragit upp tidigare i sommar. Dessutom så provade jag att göra riktig Hollandais sås och inte nån tråkig pullver variant.. Succé!
Hade jag varit 18-20 år idag så hade det inte blivit millitär eller IT som varit mitt yrkesval utan förmodligen Kock.. Snacka om kontraster..

\\ Master Chef

1 kommentarer: to “ Kontraster so far...

  • Masse Borglund 25 juli 2008 kl. 09:40
     

    Jag tror vi hade blitt kockar båda två... och haft krog tillsammans... Har nu visat det där röda svartprickiga för en av grannbarnen och han kommer aldrig mer att sätta sin fot nära en badstrand!